  | 
		    
		    	 
			 
Uzależnienia
  
Pojęcie sekta pochodzi z łac. - secta (od secui - naśladować, iść
za kimś) i oznacza pewien kierunek, drogę, postępowanie, sposób życia.
  
Na temat sekt można mówić na wiele sposobów. Poza klasycznymi jej
określeniami z zakresu socjologii, można spotkać definicje:
 
- techniczne - mówiące o sposobie powstawania sekty
 - funkcjonalne - opisujące sposób ich działania
 - korelacyjne - odnoszące rzeczywistość sekty do znanych powszechnie
grup społecznych
 - wynikowe - podkreślające skutki działania sekty
 - opisowe - wskazujące na cały szereg cech, które świadczą o tym, że
dana grupa jest sektą.
  
Sekty ze względu na światopogląd i formę powstania proponuję podzielić na:
 
- Odwołujące się do Biblii i chrześcijaństwa;
 - Odwołujące się do myśli dalekiego wschodu (orientalne);
 - Odwołujące się do nowego mesjasza, nowego objawienia;
 - Grupy synkretyczne (o wyraźnej strukturze);
 - Grupy New Age (gnostycko - magiczne).
  
Do najczęściej wymienianych cech sekty zalicza się:
 
- wspólnotowość
 - ortodoksyjność i prawowierność
 - charyzmatyczną role przywódców
 - kwestionowanie autorytetów
 - bezkompromisowość
 - radykalizm postaw i zachowań
 - liczebność
 - charakter członkostwa
 - źródło autorytetu
 - czas powstania
 - stroje
 - tytuły
 - język
 - strukturę (władzy, awansu, przywilejów, komunikacyjną), doktrynę
(redukcjonizm, fundamentalizm, selekcjonizm, elekcjonizm, synkretyzm,
katasroficzna wizja swiata, mit Nowej Ery, święte księgi).
  
SEKTY A MŁODZIEŻ
  
Sekty rozwijają się w różnych środowiskach, ale szczególnie na ich
działanie narażona jest młodzież. Sprzyjają temu zwłaszcza następujące
warunki jej egzystencji:
 
- współczesny chaos społeczno - moralny;
 - zanik więzi rodzinnych;
 - brak doświadczenia uczestnictwa w życiu parafialnym;
 - zlaicyzowanie środowiska pracy i nauki;
 - brak księży zajmujących się młodzieżą;
  
W zdobywaniu nowych członków sekty stosują określony styl propagandy i
werbowania oraz manipulacje psychologiczno - społeczne. Sekty oddziałują
na potencjalnych członków przez:
 
- "bombardowanie miłością", czyli otaczanie nowego członka wyjątkową
serdecznością, która ma sprawiać wrażenie spontanicznego aktu i
przywiązywać do grupy;
 - stopniowe wywieranie nacisku na decyzje członka sekty, głównie przy
wykorzystywaniu tak zwanej mocy grupy, wywołującej zachowania
konformistyczne;
 - przebudowę świadomości, opierającą się miedzy innymi na hamowaniu
myślenia refleksyjnego, blokowaniu dopływu informacji z zewnątrz oraz
rozniecaniu uczuć;
 - utrzymywanie w ciągłej aktywności, napominanie i straszenie;
 - eksponowanie roli przywódcy, który staje się najważniejszy.
  
BYĆ W SEKCIE
  
Motywy poszukiwania sekty i pozostawania w niej sa zróżnicowane .
Krzyżują się tutaj bowiem zasadnicze potrzeby ludzkie, określone braki
osobowe i cywilizacyjne, a także zaniedbania Kościoła. Sekty obiecują
zaspokojenie różnych potrzeb psychicznych, między innymi:
 
- potrzeby przynależności i poczucia wspólnoty, która ujawnia się
wskutek zniszczenia wielu tradycyjnych i naturalnych środowisk, np.
domu. Sekta oferuje psychiczne ciepło, wspomaganie w sytuacjach
krytycznych, spotkania z grupą;
 - potrzeby jasności i sensu - sekta dostarcza prostych odpowiedzi na
trudne pytania, stosuje "pragmatyczną teologię";
 - potrzeby harmonii - sekty oferują możliwości udziału w takim kulcie,
gdzie jest miejsce na sprawy ducha i ciała;
 - potrzeby kulturowej tożsamości;
 - potrzeby indywidualności - sekta budzi nadzieję udziału we wspólnocie
ludzi wyjątkowych;
 - potrzeby transcendencji, czyli poszukiwania rzeczywistości czy istoty
ponadziemskiej, by uzyskac odpowedź na pytania ostateczne;
 - potrzeby duchowego kierownictwa, konieczności kontaktu z kimś, kto
byłby w stanie zdecydowanie przewodzić w sprawach religijnych, zwłaszcza
u osób z poczuciem niższej wartości, etycznie niedojrzałych, które
lękają się podejmować decyzje na własną odpowiedzialność;
 - potrzeby nadziei - sekty obiecują lepszą przyszłość, zmiany na lepsze
dla tych, którzy podzielają jej poglądy.
  
Materiały informacyjne udostępnione dzięki uprzejmości:
  
  
Dom Wydawniczy Rafael 
ul. Grzegórzecka 69 
31 - 559 Kraków 
tel. 012 418 80 70 
tel./fax 012 411 14 52 - centrala 
 
 
	Zapraszamy Państwa do przeczytania nowego 
	nr kwartalnika "Sekty i Fakty",	w którym m.in.: 
	przeczytaj.pdf 
	kursy.pdf
  
	 
			 |